دلالت «مولی» در حدیث غدیر بر معنای «سرپرست و اولی به تصرف» واضح و روشن است زیرا:
به چه دلیل کلمه مولی به معنای سرپرست است؟
دلالت «مولی» در حدیث غدیر بر معنای «سرپرست و اولی به تصرف» واضح و روشن است زیرا:
الف) ماده مولی (بر وزن مفعل) به این معنا است به شهادت کتب لغت:
لغت شناسان و کتابهای برجسته و ممتاز لغت، کلمه ولایت را به معنای سرپرستی، عهده داری امور، سلطه، استیلا، رهبری و زمامداری معنا کرده اند.
در این جا معنای این کلمه را با برخی از مشتقاتش از کتابهای لغت غیر شیعه برایتان نقل می کنیم:
- راغب اصفهانی مینویسد: «وِلایت یعنی، یاری کردن. و وَلایت یعنی، زمامداری و سرپرستی امور و گفته شده است که ولایت و ولایت مانند دِلالت و دَلالت است و حقیقت آن «سرپرستی» است. ولی و مولی نیز در همین معنا به کار میرود». (و الوَلَایَةُ: تَوَلِّی الأمرِ، وقیل: الوِلَایَةُ و الوَلَایَةُ نحو: الدِّلَالة والدَّلَالة، و حقیقته: تَوَلِّی الأمرِ) (مفردات ألفاظ القرآن، الراغب الأصفهانی 885)
- ابن اثیر می نویسد: «الولایة تشعر بالتدبیر والقدرة والفعل .ولایت اشاره و دلالت بر تدبیر و اعمال قدرت و انجام کاری دارد .». سپس خودش میگوید: «و از همین قبیل است حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه». و سخن عمر که به علی (علیه السلام) گفت: «تو مولای هر مؤمنی شدی» یعنی، «ولی مؤمنان گشتی»(النهایة، لابن اثیر، ج 5، ص 227)
- صاحب صحاح اللغة می نویسد: «. هر کس سرپرستی امور کسی را به عهده گیرد ولی او است» (الصحاح فی لغة العرب، ج 6، ص 2528)
- صاحب مقاییس مینویسد: وکل من ولى أمر آخر فهو ولیه «هر کس زمام امر دیگری را به عهده گیرد ولیّ او است» (معجم مقاییس اللغة، ج 6، ص ص 141)
اکنون با این گفتههای مصرّح از ارباب لغت غیر شیعه، چگونه میتوان من کنت مولاه فعلی مولاه را به «دوستی» صرف معنا کرد و سرپرستی اجتماعی و زمامداری را از آن جدا ساخت؟ مگر نه این است که «ابن اثیر» لغتشناس معروف عرب و عُمَری، خودش تصریح میکند که کلمه «مولی» در روایت من کنت مولاه فعلیّ مولاه از زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله) و در گفتار عمر در همین معنا به کار رفته است؟؟؟
ب) قرائن داخلی این حدیث بر معنای مذکور دلالت دارد: مانند صدر حدیث که حضرت رسول فرمود: ألست أولی بکم من انفسکم.
و هم چنین در ذیل روایت حضرت میفرماید: «الله اکبر علی اکمال الدین و اتمام النعمة» و مردم را به بیعت با حضرت علی دعوت میکند و مردم با آن حضرت بیعت کرده به او تبریک میگویند.
و بدیهی است که معنای «دوستی» و «دوست داشتن» با این ذیل سازگار نیست، زیرا معنایش این است که مردم به علی (علیه السلام) چنین تبریک میگویند: «به تو تبریک میگوییم که محبوب همه مومنان هستی»
ج) موقعیت و وضعیت واقعه غدیر فقط با این معنا سازگار است. (سرپرستی مسلمین)
د) عکسالعمل حاضران در واقعه و بیعت با آن حضرت در همان مجلس شاهد همین معنا است. (سرپرستی مسلمین)
ه) اشعار شعرای آن زمان که این حدیث را به نظم کشیدهاند بر همین معنا مبتنی است. (سرپرستی مسلمین)
از آنجا که دلالت حدیث غدیر بر معنای سرپرستی به دلیل شواهد فوق روشن و واضح است، اگر قرینهای بخواهد معنای این حدیث را از ظاهرش تغییر دهد، باید هم اصل وقوع آن و هم چگونگی دلالت بر معنای مقصودش با ادله معتبر ثابت شود، در حالی که این قرینه که میگویند مولی در اینجا به معنی دوست هست نه سندی دارد و نه میتواند دلالت بر مقصود داشته باشد.
دیدگاهها (۱)
نقل قول
۰۱ آبان ۹۲ ، ۱۵:۳۱
اعیاد سعید قربان و غدیرخم مبارک.
این مطلب شما در سایت نقل قول و در قسمت مذهب نوشت درج گردید./
وبلاگ خود را در نقل قول ثبت نمایید./
http://naghleghol.ir/
منتظر معرفی مطالب دیگر شما هستیم./